Цього тижня з’явилися дві новини, які, на перший погляд, не пов’язані між собою. Київський міжнародний інститут соціології оприлюднив результати опитування довіри українців до державних інституцій. У 2021 році Верховній Раді довіряли всього 11% респондентів (у 2020 році цей показник трохи був більшим – 12%), Кабінету міністрів – 14% (на рівні 2020 року).

Інше повідомлення стосувалося того, що парламентський телеканал «Рада» визначився з переможем «мистецького конкурсу», якому заплатить 180 млн грн за виробництво нових програм. Ця цифра дорівнює сумі видатків, які надійшли з бюджету на утримання каналу за останні чотири роки, а також половині бюджету цього мовника на рік поточний. Як пояснив замовник, мільйони платників податків направлять на створення позитивного іміджу і висвітлення роботи Ради та уряду.

Посилене фінансування мовника почалось із середини грудня 2021-го, тоді канал оновив сітку мовлення та запросив нових ведучих. Про це детальніше читайте у публікації «Главкома» «ЗеРада». Як «слуги народу» риють інформаційні окопи».

Шоу на 180 млн грн. Як канал «Рада» запаковують у дорогу обгортку

Конкурс без конкурсу?

Повернімося власне до розіграшу 180 млн грн. Керівництво каналу «Рада» уникло стандартних відкритих торгів, які передбачає майданчик «Прозорро» і провели власний «мистецький конкурс». Як пояснила «Главкому» координаторка регіонального напряму проєкту Dozorro громадської організації «Трансперенсі Інтернешнл Україна» Анастасія Ференц, закон дозволяє таку схему. При цьому такий розподіл коштів відбувається за певною внутрішньою процедурою держорганізацій. Це дозволяє замовнику не шукати зайвих проблем та на «Прозорро» укладати договір за результатом переговорної процедури з переможцем так званого мистецького конкурсу.

При цьому експертка наголосила, що парламентський канал транслює пленарні засідання Верховної Ради і збирає коментарі народних обранців. Тому виникає питання, наскільки доцільно тратити кошти платників податків на створення позитивного іміджу парламенту та уряду?

«Як на мене, імідж заробляється власною роботою народних депутатів та міністрів. До речі, наша організація часто стежить за змінами до законодавства про публічні закупівлі, які ухвалює парламент. І були дуже здивовані, коли канал транслював, як парламентарі проводять дозвілля. Зокрема, глядачам продемонстрували, як Юлія Тимошенко грає на барабанах», – звернула увагу представниця громадськості.


Шоу на 180 млн грн. Як канал «Рада» запаковують у дорогу обгортку

На каналі «Рада» глядачам продемонстрували, як Юлія Тимошенко грає на барабанах

Щасливчиком, який одразу переміг у всіх п’яти лотах, стала столична компанія «Кінокіт». Для потреб парламентського каналу фірма виготовить передачі: «Ранкове шоу» (загальна вартість 59,9 млн грн), «День наживо» (48 млн грн), «Вечірнє шоу» (36 млн грн). Ще 6 млн грн компанія-переможець одержить за створення авторських програм і спецпроєктів.

Раніше «Главком» фіксував, що ТОВ «Кінокіт» почало вигравати державні тендери у той час, коли на Банковій почав господарювати Володимир Зеленський. Зокрема, у жовтні 2019 року Державне управління справами за 198,5 тис. грн найняло цю фірму для технічного забезпечення відеоаудіозйомки і трансляції рекордного за часом пресмарафону Зеленського, який відбувся у приміщенні Kyiv Food Market.

За даними ЗМІ, «Кінокіт» належить акторці Юлії Дроздовій з Одеси, а її директором є Сергій Самойленко. Донедавна власниками були Григорій Зінченко, Олександр Ковтун, Євгеній Ларін і Володимир Оселедчик, який свого часу працював генеральним продюсером каналу «1+1». Як пише «Бабель», ця компанія була одним із підрядників форуму «Україна 30», який ініціював Володимир Зеленський, а організувала компанія дружини Кирила Тимошенка, заступника голови офісу президента. Крім того, згаданий Оселедчик у 2011 році продюсував шоу «Мільйонер – гаряче крісло», яке вів Зеленський

Наприкінці 2021 року згаданій компанії дісталося 9 млн грн від того ж каналу «Рада» за розробку творчої концепції, у тому числі створення програм і ток-шоу. До слова, у кошторисах до контракту на виробництво телепрограм закладено навіть гонорари… акторів. За участь у 10-хвилинному випуску новин гонорар актора становить 650 грн. За 20-хвилинний платять удвічі більше. Участь актора у шоу – 6 тис. грн. Аналогічні суми гонорарів передбачені для ведучих. Які ролі виконують актори у новинах та шоу, в документі не вказано.

Що кажуть конкуренти?

Генеральний продюсер каналу «Еспресо» Олександр Семирядченко, який також подавався на мистецький конкурс, організованим каналом «Рада», озвучує обґрунтоване припущення: рішення про контентне наповнення оновленого каналу «Рада» ухвалювалося не його керівництвом, а ідеологами Банкової. Мовляв, там нині зосереджено центр керування медійними «польотами» ЗеКоманди.

Пан Семирядченко погодився розповісти «Главкому», як із середини виглядає так званий мистецький конкурс, через який проходять мільйони гривень. За його словами, ТОВ «Голдберрі» (мовить під логотипом «Еспресо») дотрималося всіх вимог мистецького конкурсу і 28 грудня 2021 року подало необхідні документи, вага яких вимірювалася кількома кілограмами. Там містилась інформація про бюджети, технічні можливості, а також той продукт, який готовий виробляти претендент. Сама ж презентація відбулася 30 грудня, вона йшла одразу після компанії «Кінокіт». Як зауважив гендиректор «Еспресо», його здивувало у конкурсних вимогах те, що треба було запропонувати «унікальні пропозиції для каналу «Рада».

«На презентації я заявив, що нам, як учасникам, невідома програмна концепція парламентського каналу та його редакційна політика. Тому було не зовсім зрозуміло, що малося на увазі під «унікальними пропозиціями». Більше того, я зробив застереження членам комісії: вся наша презентація – це, по суті, декларація про наміри. Наступним кроком після того, як наші пропозиції були би схвалені, мало йти узгодження готовності до виробництва програм», – пояснив він.

Однак до підписання контрактів у випадку з «Голдберрі» справа не дійшла. По завершенню конкурсу на ім’я директорки каналу «Еспресо» надійшли листи зі стандартним формулюванням: «Вашу пропозицію було розглянуто, за підсумками обговорення конкурсної комісії переможцем визнано компанію «Кінокіт».

У відповідь на запитання «Главкома», які бюджети на виготовлення телепередач для каналу «Рада» запропонував «Еспресо», Олександр Семирядченко зауважив, шо вони були набагато скромнішими від пропозицій фірми «Кінокіт», які оприлюднено у «Прозорро».

«Ми взяли за основу середньозважені ціни на ринку, а також врахували вартість виробництва контенту на потужностях нашого телеканалу. Між іншим, на засіданні конкурсної комісії хтось із її членів озвучив зауваження, що канал «Еспресо» подав занизькі

Джерело